Новият фенер Convoy C8, XPL-HI - неразличим от марков
ТЕХНИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ: - Диод: Cree XPL HI; - Максимали лумени: 1000; - Цвят на светлината: 1A 6500-7000 К (студена); 3A 5000-5200 К (неутрална); 7A 3000-3300 К (топла); - Дължина на лъча: до 400 метра до ниво лунна светлина; - Оптична система: алуминиев рефлектор с гладко покритие, закалено ултрапрозрачно стъкло с антирефлексно покритие; - Тяло: алуминиево с висока степен на анодизация; - Захранване: 1 брой литиево-йонна батерия размер 18650; - Диаметър на главата: 4,5 см; - Диаметър на тялото: 2,56 см; - Дължина: 14,5 см; - Тегло без батериите: 145 гр; - Устойчивост при падане: 1,5 метра; - Валозащитеност: IP-X8;
НОВОВЪВЕДЕНИЯ
Следните неща вече са стандратни: - антирефлексно стъкло; - диод XPL-HI с избор на цветовата температура; - медна подложка под диода;
Драйвера е с изцяло подменен софтуер който включва: - 12 избираеми режима; - режими с и без лунна светлина; - режими с и без мигащи режими (SOS, велосипеден режим, проверка на батерията); - режими стартиращи от висок към нисък и обратно; - режим памет може да се включва и изключва; - два режима с намалена до 50% мощност за по-малки топлини загуби ( при 50% от мощността фенера може да работи неограничено време);
Една от най-големите промени е: - 4 кратното увеличение на честотата на използваната широчинно импулсна модулация (ШИМ, PWM) в сравнение със стария модел. По този начин примигванията стават абсолютно незабележими за човешкото око. Това поставя фенера много близко до неговите далеч по-скъпи "маркови" братя. След тази промяна старите модели на Convoy работещи с една 18650 вече изглеждат морално остарели. Всъщност една смяна с новия драйвер ще ги "върне в играта" отново. Новият фърмуер работи успешно на старите драйвери с 6 или 8 x 7135. Препрограмирането обаче не е по възможностите на всеки, а ако се плаща за него цената ще е повече от цената на нов драайвер която е 5 - 6$.
Разпределение на режимите: 1. 0.1%, 1%, 10%, 35%, 100%, strobe, biking, battery-check (default) 2. 0.1%, 1%, 10%, 35%, 100% 3. 100%, 35%, 10%, 1%, 0.1% Първите три са за обща употреба. 4. 1%, 20%, 100%, strobe, biking, battery-check, SOS 5. 1%, 20%, 100% 6. 100%, 20%, 1% За тези които предпочитат само 3 режими. 7. 0.1%, 1%, 10%, 50%, strobe, biking, battery-check, SOS 8. 0.1%, 1%, 10%, 50% 9. 50%, 10%, 1%, 0.1% Това са режимите с наполовина мощност. Удвоява автономията, елиминира загряването като същевременно не намалва силата на светене прекалено. Подходящи режими ако давате фенера на някой който не е в час с работата на фенера. Важно е да се уточни че Convoy C8 няма таймер за намаляване силата на светене при 100% режим. Ако бъде оставен включен в това положение при прясно заредена батерия е напълно възможно да изгори диода. Това е причината да бъдат създадени тези режими. 10. 1%, 10%, 35%, 100% В случай че не искате режим "луна". Специално за осветяване на далечни обекти (thrower)'; 11. 100%, 20%, strobe Режима е направен по заявка на полицай и контрол на трафика; 12. 100% only За хора искащи само един режим.
Подредба на режимите и нашето възприятие: За пример взимаме 1000 лумена които при нашия фенер дават примерно 50 000 кандела. Как изглеждат нещата: 0.1% мощност: 1 lm, лъч 14 m, яркост 10/100 1% мощност: 10 lm, лъч 45 m, яркост 21/100 10% мощност: 100 lm, лъч141 m, яркост 46/100 35% мощност: 350 lm, лъч 264 m, яркост 70/100 100% мощност: 1000 lm, лъч 447 m, яркост 100/100 За нашето око 35% от мощността изглежда като 70% от яркостта, като дължината на лъча е 59% от максимума. Така направени режимите изглеждат смислени.
Ето малко повече информация за драйвера Драйвера на Convoy C8 e от типа токов линеен стабилизатор. При него тока който се дърпа от батерията е съвсем малко по-голям с този който се подава върху диода. Това което прави стабилизатора е да изгори разликата в напрежението необходимо за работата на диода и напрежението подавано от батерията. Когато двете напрежения се изравнят линейния стабилизатор се държи като директ драйв. Характерно за тези стабилизатори е че КПД е различно в зависимост от разликата между двете напрежения и е най-виско (99%) когат двете напрежения са почти еднакви. При една литиево йонна батерия и диод XML-2 диод средното КПД е от порядъка на 85% което е повече от задоволително. В конкретния случай е използван линеен стабилизатор модел 7135. До 8 такива стабилизатора са свързани паралелно. Всеки стабилизатор отдава 0,35А ток, при 8 такива тока е 2,8А. Важно е да се уточни че всички стабилизатори са свързани заедно и при стартирането на фенера се включват и 8-те. Ниските режими на Convoy C8 са реализирани с високочестотна ШИМ (PWM) на тока към диода която не се усеща от човешкото око. Ето и графиката на такъв драйвер:
Много често хората смятат че силовата част на стандртния драйвер позволява фенера да свети със сила 1000 лумена. За съжаление това е възможно за кратко време и то при използването на прясно заредена вискотокова батерия. Основната причина е че за да работи успешно стабилизацията винаги имаме разлика от 0,3V между напрежението на батерията и това върху диода. Това силно ограничава силовите възможнности на драйвера. Други конкурентни фирми имат решения и с по 10 и 12 линейни стабилизатора, но те също не успяват да променят много нещата. Причината е че при 900 лумена, 100 - 200 лумена в повече не се усеща от човешкото око. А необходимата разлика в напрежението силно ограничава възможностите на батерията и реално пвечето линейни стабилизатори губят битката с високоефективния директ драйв. Този проблем лесно може да се реши чрез замяна само на драйвера с такъв използван във фенерите BLF A6/Astrolux S1. Този драйвер има турбо режим с директ драйв и таймер. Там вече лумените се вдигат на 1400 - 1600 в зависимост от качеството на батерията. И тук идва голямото предимство на новия Convoy C8 - той идва подготвен за смяна само на драйвера. Тоест не се налага да правите друга манипулация. Ето как може да се направи манилупацията:
Отг: Новият фенер Convoy C8, XPL-HI - неразличим от марков
Най-после фенера пристигна. Впечатления: Определено фенера свети много добре. Мой познат има старата версия на С8 със същия XPL HI диод и твърди че този свети по-добре. Като сила на светене разлика между него и C8 с XML-2 диод няма. Има разлика в размера и интензитета на центалното петно, а оттам и на далекобойността. В BLF форума се появи информация че междувременно производителя на драйвера е сменил стабилизаторите 7135 с нов модел който има линейна характеристика. Освен това микропроцесора е с повишена честота. Това е добре за ШИМ, но променя режимите. Поради тази причина мигащите режими мигат "по-бързо" и ако някой държи на тях по-добре да не купува фенера. Предимството на новия Convoy C8 e че вече спокойно може да смените този драйвер с BLF драйвер и да получите 1400 лумена в режим турбо. Освен медна подложка има и (DTP) директен термичен път между диода и подложката.
Ето малко снимки:
И сравнение между новия Convoy C8 (XPL HI), Convoy C8 (XML-2) и Nitecore EA45S (XPL HI): Новия Convoy C8 и Nitecore EA45S са с един и същи диод и затова централното петно е идентично. Nitecore EA45S обаче е със студен диод и това си личи по синия отенък.
Отг: Новият фенер Convoy C8, XPL-HI - неразличим от марков
Малко информация за поддръжка на фенери с разглобяема глава. Стъклата не се почистват с течност за да не се повреди антирефлексното покритие. Забърсват се само с фина микрофибърна кърпа. Рефлекторите не се пипат с ръка. Прахта се маха със сешоар, като пред него се поставя плат който да играе ролята на филтър срещу прашинки. Ако се наложи по-сериозно почистване, рефлектора се пръска с технически (изопропилов) спирт от спрей, като отново не се пипа с ръка или кърпа
Отг: Новият фенер Convoy C8, XPL-HI - неразличим от марков
Кратко описание как се сменят режимите: При включен фенен сменяте режимите продължително над 10 пъти. Няма нужда да броите, идва момент в който фенера спира да сменя и не свети. Малко след това започва да примигва бързо (на схемата е означено като "buzz"). В този момент трябва да натиснете задния бутон все едно сменяте режим. Ако успеете започват примигваниятя за избор на режима. Те са по-бавни от предните. Примигванията са организиарани така: За 1 примигва веднъж следва интервал и примигва два пъти за режим 2, отново интервал и съответно три примигвания за режим 3. Това се повтаря до края. Аз лично ако искам да сменя режим 5 броя само интервалите между примигванията. В момемта в който почне 5-тото примигване гася фенера. Така избрания режим вече е петия. Включването и изключването на паметта е по-лесно. Просто изключвате фенера по време второто бързо примигане ("buzz").
Отг: Новият фенер Convoy C8, XPL-HI - неразличим от марков
Сравнение между 1.Klarus XT11GT с диод XHP35 HI, 2000 лумена, 400 метра лъч, 35 мм глава; и 2.Convoy C8 диод XPL HI V2-1A, усилен драйвер 7135*10 3.6A, около 1200 лумена и 350 метра лъч, 45 мм глава; Convoy C8 е с малко по-голям рефлектор и с физически по-малък диод. Дали това има значение? Разстоянието до целта е 50 метра. Линк: http://budgetlightforum.com/node/51244
Klarus XT11GT XHP35 HI D4
Convoy C8 XPL HI V2-1A 7135*10 3.6A
Новият далекобоен диод XHP35 HI два повече лумени от своя предшественик XPL HI, но без голям рефлектор ползата е малка.