На шмиргел става да се заточват брадва и нож , но трябва да се внимава да не се разкали острието . Съвремените машинки , наистина са бързооборотни и не се усеща как изтънява ножа, макар че ако е много закален дари и шмиргел трудно го пили . Нужен е малко опит и най-вече усет . Трябва да се внимава да не се натиска много ножа към камъка, да не се задържа на едно място и да се спазва ъгъла на заточване и най-вече да не посинява метала. За точен ъгъл може да се направи приспособление . Зърнеността на камъка също е от значение - има по-груби и по-финни . Някои майстори ползват вода при самото заточване, други не , за охлаждане е препоръчително да се мокри отвреме навреме . За довършване се ползва точило,билгия или друг по-ситен камък , търка се на ръка и готово .
А някой да знае как точно се заточва нож с Convex? Ще съм благодарен, ако сподели.
Когато точиш на ръка, без да използваш фиксиращи приспособления, винаги се получава лек (повтарям лек) конвекс. Неизбежно е, защото ръката винаги "играе" и е почти невъзможно да държиш строг ъгъл. За да заточиш конвексно острие са ти необходими шкурки, подложка за мишка и каиш натъркан с полировъчна паста.
Ето ти практическо видео: Трикът тук се нарича "мека подложка" - в случая дунапренена подложка за мишка.
Има няколко много важни особености, които автора на видеото не споменава. 1. Не го казва изрично, но се търка не срещу острието, а се издърпва. Ако се опиташ да търкаш срещу острието има опасност да разрежеш и шкурката, и подложката.
2. На всеки десетина издърпвания опитвай колко се е наострил ножа. Ако прекалиш с остренето се получава обратния ефект - ножа се затъпява, вместо да се остри. Причината е, че меката подложка "повдига" шкурката в острия край на ножа и напрактика тя започва да се движи перпендикулярно на острието като го затъпява. Затова, когато усетиш, че ножа е остър - дръпни още два-три пъти и опитай пак остротата му. Ако усетиш, че е по-тъп минавай на по-ситна шкурка. Съответно колкото е по-фина шкурката, толкова натискът при издъпрване е по-лек. 3. На видеото, авторът заточва директно на водна шкурка №2000. На практика трябва да започнеш от доста по-груба. При средно затъпен нож (примерно реже луканка, ама трудно) ти препоръчвам да се запасиш с шкурки с номера 400, 600, 800, 1500, 2500 като ги изреждаш в същия ред. Ако не намериш същия номер шкурка, гледай да са около тези. Всеки производител на шкурки си прави собствена номерация. Примерно в някои железарии вместо шкурка №400 може да намериш №430. 4. Много е важно шкурките да са произведени от двуалуминиев триокис. Когато си купуваш шкурката гледай на гърба да пише ALUMINEOXYDE или нещо подобно. Твърдостта на този материал е по-голяма от тази на ясписа и кремъка. Примерно 8-9 по скалата на Моос, което е с една идея по-меко от диаманта.
5. Шкурки с номера 800 и нагоре се наричат "водни", което означава, че преди да започнеш да работиш с тях, ще трябва да ги намокриш с вода. Работи се доста по-бързо със сухи шкурки, но това си има висока цена. След около двадесет издърпвания ще трябва да ги изхвърлиш, защото се задръстват с метален прах от ножа.
И на последно място - след шкурка №2500 по мой скромен опит - няма да имаш нужда от каиш с паста (викат му стропинг). Ножа ти ще е достатъчно остър, за да си бръснеш космите на предмишниците. От тази острота по-голяма не ти трябва.
Нож не се точи на шкурка , че става става, бях чел, че по лесно се тапи след това за конвекс знам как се точи от вида с двоен скос трябва да знаеш под какъв ъгъл е заточен , в тубата има клипове.
И на последно място - след шкурка №2500 по мой скромен опит - няма да имаш нужда от каиш с паста (викат му стропинг). Ножа ти ще е достатъчно остър, за да си бръснеш космите на предмишниците. От тази острота по-голяма не ти трябва.
Бръсненето на предмишницата не е показател за добре заточен нож,аз и след 800 си бръсна предмишницата,но това не значи,че трябва да спра до там.Според мен, след шкурка 2500 е добре ножа да се мине и на каиш с паста,не само става по-остър,но и държи ряз по-дълго.
Фарляй ги тея шкурки.Сумати хора съм питал и всички ми казват едно нож на шкурка не се точи има клипове в тубата прегледай малко и ше видиш как се точи конвекс.Пък на къф нож ти е тоя конвекс за мен тоя скос е пален боклук скандито е по-добро.
В бушкрафт условия,ножът се заточва с каквото има наоколо.Шкурки с разни номера,дискове с означения какъв карбокорунд,електрокорунд и т.н и с каква свръзка,няма да намерите,така че е добре да може да се прецени, кой от всичките камъни ,покрай човек,ще свърши най-добра работа.
До колкото знам при бушкрафта трябва да имаш острие което е многофункционално с тоя конвекс даже да дялкаш е по-трудно от скандито и се точи по-трудно от скандито.
Ама пък със скандито на нула не можеш да сечеш дърва, а с конвекса можеш. По доволен съм от скандито с вторичен ръб отколкото конвекса за дялкане, но за сечене мога да кажа съвсем друго нещо. Купете си нож заточен като конвекс, да видите, че е много по добре от скандито на нула.
Абе я си ги наточете у дома па не философствайте за на вънка на какво ще ги точите защото отговора е на каквото намерите, когато намерите и ако намерите. Не някой да ви показва с какво да ги точите важното е КАК ще ги наточите тоест техниката. Те това е.
Заточването с подръчни средства трябва да се знае, но за какво човек трябва да си съсипва ножа, ако може да си го наточи на спокойствие в къщи? При тези условия шкурката влиза в употреба.
Абе я си ги наточете у дома па не философствайте за на вънка на какво ще ги точите защото отговора е на каквото намерите, когато намерите и ако намерите. Не някой да ви показва с какво да ги точите важното е КАК ще ги наточите тоест техниката. Те това е.
не забравяй че тлавната цел на форума е за бушкрафт от една седмица почти нищо в тази насока не съм прочел всеки пише за съвсем различни неща свързани главно с туризма или ножарснвото или не знам какво си