Стоян Стоянов
Ехее... момчета... отплеснали сте се бая... ще отидем в раздела "Лаф да става" [:D]
ops, разбирам желанието ти да покажеш, че добри резултати могат да се получават и с най-обкиновени средства. Аз самият също се придържам и подкрепям този принцип. Моят даже е още по-краен "Най-добрите неща са безплатни!" [:wink:] Но...
Някак не ми се вярва точно наще ковани брадвички за 3.50 да са най-добрите. Не разбирам от ковано желязо и специализирани стомани, затова няма да споря, ама що компаниите с вековни традиции в обработката на стомани просто не вземат една сурия цигани ковачи, ми се занимават със специални сплави и технологии [:)] Сигурно щото печалбите им ще паднат (3.50), както и продажбите (все пак брадвите ще са вечни!). Конспирацията е във всичко! [;)]
Не, аз пак повтарям - Не разбирам от това, и няма да споря. Но все ми минават пред очите едни тестове, които провеждат някои маняци на тема ножове, брадви и всичко от сорта. Какъв ли ще е резултата между брадвичка "Бай Мангау" и някоя от по-скъпите, показани по-нагоре в темата?! Аз що ли си мисля, че знам! [:)]
П.П. Бичкия, клинове и подходящи камъни в някои ситуации са си просто лукс, а с тъпото на брадвата трудно ще натрошиш 20-30 см дебели цепеници. [;)] Колкото до желанията (хижи, камини, винце и т.н.) - човек никога не знае кога и как ще го завари нуждата! [;)]
ckaiyokar
Да се запиша и аз.
Преди 3 години си купих брадва , много подобна на късия вариант на хусгварна , представена от Хобо.Взех я от бензиностанция на петрол за около 30 лв.Дръжката й е дървена до някъде боядисана с червена боя и дупка накрая, а острието явно от закалена стомана беше.Първите проблеми се получиха с разсъхването на дръжката и охлабването на брадвата(беше лято , а брадвата стоеше в колата).Слагах пирони , после заливах със смола , единственото решение и до днес е киснене преди употреба.Втория проблем бе много закаленото острие.При нас човек ако иска може да си вземе участък за рязане на дърва.Взех си аз участък и помъкнах с мен и тази брадвичка да кастря клоните.Още при първото по-твърдо дърво- някакъв вид габър мисля беше се счупи парче от острието.Беше лято , а не -25С.Пратих брадвата на ковач да я разкали и оправи острието.Сега е малко по-добре но пак има проблем с прекомерната твърдост на острието.Освен това за цепене не става.Става само за кастрене , а и с това не се справя много добре.Страните на острието са прекалено плоски и под малък ъгъл.Личи че е правена от инженер , който не е ходил с брадва в гората.Имаше някакъв фирмен надпис на дръжката но отдавна се е изтрил.Голям боклук.Предпочитам да ползвам старите брадви останали още от времето на дядо.
ops
"С тъпото на брадвата" имах предвид да начукваш клина. И пак държ на мнеиет си че кована брадва от бай мангал /ако е майстюур/ е по-полезна и практична от брадва за 100 пари . Но си е лично мное мнение и не е меродавано. Всеки има право да цеп дърва с каквото иска де [:lol:]
ops
Хобо достатъчно е брадвата да я пъхнеш във фурната /без дръжката разбира се / за около 60 - 90 минути на температура 170-200 градуса. Проблемът идва чепри закаляване първите 1-2 милиметра са много по-закалени в резултата на термообработката и действитетлно трябва да се отвърне /но производителя винаги си спестява това/ и след това на точилото даи оправиш острието. Сапа си го направи сам или виж "бай-мангал" за шише домашна гроздова ще ти направи 2-3 "пирфектни дръжки" [:lol:] И да си я ползваш с кеф, но нали знаеш жали фиданките има достатъчно изпопадали дръвца [:)]
Hobo
Пак ще ви повторя, не подценявайте нашите ковачи. Добрите ковачи са добрите ковачи! Цигани или българи е без значение. Те си разбираха от работата. Добри стомани имаше и се вземаха от бракувани техники във всяко ТКЗС. Със стомани по-добри от тези на сегашните купешки брадви, обработени от местни добри майстори е естествено крайния продукт да е по-добър от една серийно промишлено произведена брадва.
За съжаление това беше. Не напразно и говорите за брадвите останали от дядовците. Сега първо добрите майстори се пенсионираха. Нямат заместници. Второ хубавите стомани вече са изнесени за скрап в чужбина заедно със всяко друго парче метал, до което мургавите се докопаха. Поради тези причинина в наши дни е много трудно да се намери хубава брадва кована от местен ковач. Или ковача гъзорък, или желязото куцо. Затова не можем днес да говорим генерално, че местните брадви са по-добри. Че има по-добри има, но са рядкост.
От друга страна вносните брадви са така надути като цена, че отблъскват всеки нормален човек. Няма как да не протестира човек и да откаже да си купи в знак на протест, когато вижда едно и също качество от различни фирми, но коренно и в пъти различни цени.
Затова според мен трябва да сменим посоката на дискусията към следното. Да споделим опит кой какво ползва с цел да отсеем качествената маркова брадва, защото качествени местни почти не останаха. След това да изберем фирмите, които не дерат кожи а нормално и реално си искат парите за материала, труда и реално начислена печалба. Ако успеем да открием такава фирма производител, да я подкрепим като и купуваме брадвите. Така ще подпомогнем и търговците, които разпространяват брадвите им без да се лакомят за свръх печалби.
Иначе в досегашния спор не виждам никакъв смисъл. Естествено една ръчно изработена брадва от добър ковач, който използва качествена стомана винаги ще е по-добра от коя да е серийно пръкнала се заводска брадва. Друг е въпроса дали ще е по-евтина.
А съвсем друг е въпроса дали пък за нашите нужди не стават дори и съвременните брадви мангалки, предлагани на всеки пазар за по няколко лева?
За да получим отговор на последния въпрос е хубаво, че колегите бушкрафтери споделят своя реален практически опит с такива брадви.
Стоян Стоянов
Съгласен съм напълно с Hobo. Даже мислех да напиша почти същото, преди да видя че го е направил. [;)]
Не можем да утвърждаваме сегашните ръчно направени брадви като най-добрите. Просто единият майстор ги кове еди-как си, другия ги закалява онака си, а на третия стоманата му е по-различна. Наистина някои от вас може да са попаднали на брадви, които са в пъти по-качествено направени от купешките, но пък купешките имат едно, смятам, съществено предимство: десетки хиляди от тях се правят от еднаква сплав, обработват се по еднакъв начин и процес, преминават еднаква качествена оценка (по-сериозните фирми). Това вече ни дава правото да кажем: "Тези брадви стават - тези не!" Идеята е наистина да се отсеят добрите.
Защото смятам е безотговорно да пратиш някой насред гората да разчита на нещо, което според теб е най-доброто, но пък се случило така, че майстора, дето е правил неговото, въобще не е бил майстор. [;)]
П.П. Моята брадва е една студено кована, с поликарбонатна дръжка, от магазина за 11 лв. Нямам й особено доверие, но пък ми трябваше спешно и съм и се доверил колкото мога. Сега се ослушвам "като прасе в тръстика" да разбера кое ще си заслужава да си взема. [:lol:]
Black Wolf
Стояне, Bahco е варианта. Евтини, а качеството е проверено. Все пак шведска стомана е това! [:mrgreen:]
Hobo
Щом ще споделяме: Моята е малка ръчно кована брадвичка с импрегнирана в ДДТ дръжка. Произведена в българско държавно предприятие по време на социализма. От останалото парче от етикета не разбрах къде точно е произведена. На дръжката има печат ОТК. Купих я за 15 лв от пазара на Долни Богров. Доволен съм много от брадвичката.
ops
Тъй да си дойдем на думата. В сегашно време да попаднеш на що-годе приличен инструмент /без значение дали е made in bulgarmangal или е брадва Mora или Friskas за 100 лева/ вероятноста да е калпава е повече от 70%, т.е. дали бай мангал ще си е оставил ръцете или фирмата Х ще си е спестила отгряването е без значение.
Ще питате за алтернатива? Да има, малко е бавна, но става. Има фирми търгуващи със специални стомани за брадве от приличен клас е достатъчна примерно 15ХМ - горещо валцована,нисколегирана с работен температурен диапазон -40 +530 градуса. Цената е 4.20 лева за килограм с отрязването към 7 лева за заготовка. Предварително се нормализира материала при 910-920 градуса на въздух и отпускане 650 градуса въздух в течение на 50 мин - цена 3-4 лева . Заготовката я даваш на ковач майстор да я изкове - цена 15-20 лева / в зависимост от майстора/. След това я закаляваш до HRC 48-52, 880 градуса въздух, с отпускане на 650 градуса въздух - цена 6-7 лева. Заточваш на камък и след това отгряване 160-170 градуса около 50 мин във фурната на баба ми .
Резултат - приличен инструмент за много дълго ползване с добра жилавост, износоустойчивост на острието и нечуплива при сериозни минусови температури.
Изработка на дръжката - по желание - в Практикер има сапове за 4 лева със извита фаца. Набиваш смазваш и заклинваш . Цепиш поне 2 дена дърва - за да се намести сапа и пак набиваш и заклинваш.
Защо да не е купен брадва от Mora или Friskas или друго подобно? Защото твърде закаления материал и стманата която се ползва е за други цели, но при покупка тази стомана на Sandvic примерно е много твърда и остра по което клиентът се увлича и след първото сериозно цепене е разбрал, че си е купил скалпел / същият е проблема и с ножовете Mora - много остри и страшно крехки - подходящи за дялане но не и за по тежки натоварвания. Лично аз изхвърлих мората заради тази висока твърдос на метала а дръжката не позволява да е отгрееш като хората но пък Mora2000 е много подходяща за дялане и изготвяне на различни дървени вещи/.
cat
Ops добре го е написал ама аз щото съм прос вземам диск от брана и си правя инструмент разкошна стомана износо и удароустойчива доста жилава и е без пари във всяка кооперация или стопанство ги има
BPetrov
Бат Стояне, при цялото ми уважение и ти и Хобо не сте прави за майсторите в България.
Даже циганите, ако ги сравниш със шведите дето от 100 години имат традиция, то циганите имат традиция в ковашкия занаят (ако и да е калпав техния и да не е най-добрия) откакто са тука. Има родове като бургоджиите дето с тва се занимават от векове. Семейна традиция! Така, че не че хваля бай мангал, само споделям информация... Щото някой подхвана темата за традициите.
Един човек дето с ковашка работа се издържа е много по-наясно със занаята от човек дето е нает в някаква голяма фирма... Първо той-работи за своето име, не за името на фирмата и второ той няма изгода да предложи некачествен продукт, щото няма остойностнетия бранд на голямата фирма. Кока кола за пример, даже в момента да изгуби всичката си материална собственост, само стойността на името й, на Бранда и дава възможност да започне бизнеса от начало!
Затова аз съм против избор на МАРКА и съм твърдо за избор на КАЧЕСТВЕН ПРОДУКТ. Като не е изключено продукта да е произведен и от бай мангал!
Ако ще се превръщаме в консуматори, няма проблеми - яко маркови брадви и тва е... Ама зависи от нуждите и желанията на всяка пазарна единица [:)] Аз лично смятам, че парите на българите трябва да остават в България и да се дават на български професионалисти. Така се стимулира българската икономика, не чуждата! Това е промяната в мнението ми относно брадвата която си купих. За същите пари можеше да получа професионално изработена брадва по мой модел. Ако не и 2!
А и не може да изтестваме всички продукти на пазара за да сме сигурни, че тоя и оня са най-добрите. Тогава се доверяваме на непознати които вече са го направили - вече посочените брадво и ножотестери, които хвърлят прах в очите на хората дето сами не могат да си позволят да тестват всичко та се залъгват и купуват туй дето са им показали...
А и е хубаво да се знае, че много от тези тестери правят платени публикации за да се издържат.
Поздрави [:)]
BPetrov
Такам, за феновете на САС книжката и изкуството на оцеляването ...
Понеже любимото ми метателно оръжие е лъка, преди 3 годинки си отрязах клон да направя лък по модела посочен в книжката за оцеляване на САС. Преди два дни грабнах марковата брадвичка хем да я тествам, хем да видя дали ще се справя.
Изводи:
- За около 2 дни, всеки по 2 часа работа намалих дебелината на дръвчето постепенно от 4-5 см в краищата до към 2,5-3 см. там където трябва да се закача тетивата...
- брадвата от много остра стана на, тъпичка... [:)] Работата е прецизна... трябва да се дяла до равнина която създава вътрешната част на лъка - тн. коремче.
- 3 см. в най-тънката част на дървото с плавен преход към дръжката е само чисто и просто придаване на основната форма, но не и финната работа която един лък изисква
- ако сте в гората и трябва да сте безшумни... не си правете лък с брадва... чува се!!!
- времето което ми отне грубата работа (ще ми трябва още толкова време да стигна до дебелината след която следва финна работа) е около 4 часа плюс минус половин час... Ако сте в гората и нямате храна, това е непрекъснато чукане, блъскане и хабене на енергия... Много по-лесно е да си направите примки и капани!!! И не си затъпявате брадвата или ножа!!!
- когато съм избирал дървото преди време съм решил, че мога да направя компромис с някое друго чепче... ГРЕШКА - За да имате функциониращ лък ви трябва ЗДРАВО, ПРАВОЖИЛНО дърво БЕЗ ЧЕПОВЕ!!! Добрата дървесина ви позволява да работите по-бързо, работата е по-лесна и износването на инструментите е минимално [:)]
Защо е важно брадвата да е с бръснеща острота при правенето на лък:
Тъпата брадва отцепва или прекалено големи или прекалено малки парчета дърво.
Тъпата брадва отцепва или прекалено плитко или прекалено дълбоко.
Тъпата брадва не гарантира повтаряемост при удар с една и съща сила и посока.
Тъпата брадва се пързаля по дървото вместо да отцепва.
Тъпата брадва има нужда от заточване, което значи спиране на работата и отдалечаване на момента в който ще ловувате с лъка си...
Съвети:
- Изберете млад Ясен, Тис, Маклура или Клен със сечение около 6-7 см.
- Старайте се да изберете дръвче без чепове!!! Много е важно и ще ви спести много главоболия...
- Изберете възможно най-правото дръвче или клонче с дължина близка до ръста ви, в най-лошия случай до рамената ви - С дълго дърво се работи по-добре, винаги можете да намалите дължината му, но не и да го удължите... Упътванията в книгата на САС не са много точни по отношение на определяне на дължината... За да изработите по-къс лък ви трябва повече опит
- След като сте отсекли парчето дърво... Намажете краищата му обилно с Ц200 или блажна боя... Това ще предпази дръвчето от нацепване. Дървото ще съхне по-бързо в двата си края отколкото по дължината си. Това може да доведе до цъфване или сцепване в тази област.
- След като сте намазали краищата - махнете кората... Внимателно запазете годишният пръстен под кората, защото той е важен и дефакто ще формира гърба на лъка ви - тази равнина която гледа към мишената.
- Отбележете кой край е бил към короната и кой към корена
- Това дръвче можете да оставите обелено да съхне, но не на слънце, а на сенчесто и ветровито място поне за 3-4 месеца. Най-добре около 6 месеца
- Добре е дървото да съхне по естествен път... Насилственото изсушаване може да промени свойствата на дървесината, а и пресушаването води до счупване. Дървото има нужда от определена влажност за да запази еластичността си.
- След 5-6 месеца вземете брадвата си и я наточете така, че все едно ще й е за последно, а след като се избръснете с нея ще можете да умрете щастлив... Така брадвата ще ви даде контрола с малко движения да вършите много работа и то качествено...
- Проверете дали след съхненето няма деформация в заготовката... Принципно ако сте съхранявали дървото добре, не го е валял дъжд, не е имало прекалено висока влажност или много големи суши през последните 5-6 месеца, дървото трябва да е почти така право както когато е било отсечено (Желателно - средата на Февруари)
- Определяте центъра на дръвчето, давате аванс от 6-7 см от двете страни на центъра на дръвчето по дължината му... Така очертавате дръжката.
- За да не увредите жилите на дръвчето дялането се прави в посока от дръжката към краищата на дръвцето.
- Ако сечението след обелването и съхненето е около 5,5-6 см. отбелязвате диаметъра с линийка и се стремите да намалите дебелината на лъка плавно от дръжката до краищата до тази дебелина. Много добре би било, ако дръвчето след изсъхването има формата на правилен цилиндър, а ядрото му е точно в центъра на цилиндъра и годишните пръстени са правилни концентрични кръгове на равно разстояние един от друг. Това гарантира правилен и плавен опън на лъка и продължителността на живота му. Тази форма на дървото гарантира също така равномерно разпределение на напрежението по цялата геометрия на лъка.
- След като издялате лъка както е описано в книжката на САС. до центъра на ствола би трябвало да сте получили парче дърво с дебелина при дръжката - сечението на дръвчето, а в двата края 2,5-3 см.
- Важно е да сте очертали диаметъра на дръвчето в тънката му част така, че двата тънки края в плоската си част да стоят в една равнина, а изтъняването в плоската си част да е плавно и равно почти като равнина... допълнителното изтъняване като финна работа ще определи по-късно коя част от дървото колко да бъде изтънена.
До тук говорих предимно за дървото, но ето дойде ред и на брадвата...
- В началото до достигането на нужната дебелина можете да работите по-грубо, но постепенно скоростта на работа и силата ще трябва да намалеят, за да може да предпазите лъка от прекомерно отнемане на материал... Тогава колкото по-остра е брадвата, толкова повече прецизност ви дава и ви уморява по-малко. Това ви дава възможност да направите лъка си по-здрав, удобен и лесен за работа.
- След като достигнете дебелина 2 см в краищата... дошло е време за прецизна работа. Брадвата не трябва да сече и дяла, а да стърже (в случай, че използвате само брадва)
- Стържете с брадвата перпендикулярно на равнината. Стържете като дърпате от дръжката към краищата... Колкото по-остра е брадвата, толкова повече контрол, по-малко натиск, по-малко енергия се хаби, повече работа ще свършите за по-дълго време.
- когато достигнете дебелина 1,8 см. в краищата следва забавната част... Прецизното намаляване на дебелината. - Тук работата се върши с нож. Затова няма да пиша повече, защото аз самият нямам опит.
Поздрави!!!
anjsan
Прави са колегите , че добрия ковач си знае работата, но аз като я купувам откъде да знам дали е добър майстора? Специално за циганите съм малко резервиран - понякога е хубава брадвата , понякога не. Има един прост метод за оценка на закаляемоста на стоманата - хваща се острието с два пръста и го чукваш в метал или камък. Закалената стомана звънти с един висок звук. Не мога да ви опиша точно звука, но може да сравните звънтенето на гаечен ключ с обикновено желязо и ще добиете представа.
Аз предпочитам брадвичка от български тип с по дълго острие ,отколкото модерните западни,защото по-удобно се сече,дяла и съм свикнал с такава. На село имам брадви от дядо ми , които не бих ги заменил в никакъв случай .С голяма брадва мога да отсека което искам дърво без значание на дебелина и острието не се изтъпява.
svd
хора а може ли да носиш селско секирче с тебе защото аз само такова имам и не ми се купува друго
Явор Аршинков
Няма селско или градско секире, стига да ти е удобно за носене и да ти върши работа нищо друго няма значение