XENOS::BUSHCRAFT FORUM > Българският Бушкрафт Форум

Бушкрафт, Оцеляване, Примитивни технологии, Туризъм, и Живот с Природата...

Вие не сте влязъл.

#16 29.01.2011 17:18:14

Bat Sande
Редови
Репутация: 1

От: Софийска бетонена джунгла
Регистриран: 26.01.2011
Мнения: 56

Отг: Работа с карта и компас

Това което аз съм учил навигация имаше малко по-различни термини, но принципа е същия. Може би защото навигацията беше морска ;-). На "мушката" и "мерника" на компаса общо им казваха "пеленгатор" и с тях се сваляха "пеленги" и колкото повече пеленги се свалят от познати обекти - толкова по-точно е позиционирането.
Друго нещо което да допълня е че на много карти (на морските поне е задължително) е отбелязано къде е север и не е нужно да се търси. Освен това има девиационен кръг които показва "истинския север" и посоката където се е намирал северния магнитен полюс в годината когато е отпечатвана картата + девиационна корекция за региона в градуси за да се изчисли мястото където в момента е северния магнитен полюс. Оказва се че тои се движи доста динамично и натрупаната разлика е от особено значение за морската навигация, да не стават сакатлъци. При сухоземната сигурно не е така освен ако не насочиш оръдията да те бомбардират самия теб :-), а и на земята имаш много повече ориентири по които да се позиционираш.
Друго нещо да допълня е че магнитния компас или работи или не. Тои винаги се ориентира спрямо магнитните полюси. Това колко му "играе" стрелката се определя от вискозитета на течноста с която е запълнен. Метални предмети в близост обаче го разстроиват като грешката може да е и 180 градуса (пробваите като доближите ножа си например до него). На корабите  компаса се "тарира" с помоща на специални пластини елиминиращи магнитното поле на корпуса.

Офлайн

    0

#17 29.01.2011 17:30:56

windwarrior
Зла Гад
Репутация: 569

От: Трети Картофен Пояс
Регистриран: 09.12.2009
Мнения: 5,417

Отг: Работа с карта и компас

Супер, ето един човек който е учил навигация, и има систематизирани знания, а не като мен оттук, оттам. Ще ми бъде наистина интересно да се видим на следващата среща и да си поиграем с компасите и картите. Напр. ще ми е интересно да покажеш как се работи с девиационния кръг, щото аз и идея си нямам smile

Що касае "играенето" на стрелката, при сухоземното ползване това си е проблем. Доколкото съм наясно корабните компаси са неподвижно закрепени, т.е. там това няма такова значение. Но при сухоземно ползване когато ходиш/тичаш е много досадно да спираш през 30 секунди за да може да се успокои стрелката.

П.С. Ако си учил морска навигация сигурно можеш да боравиш и със секстант ? Винаги съм искал да се науча как точно работи тва чудо.


"All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope".

Sir Winston Churchill

Офлайн

    0

#18 29.01.2011 17:36:18

windwarrior
Зла Гад
Репутация: 569

От: Трети Картофен Пояс
Регистриран: 09.12.2009
Мнения: 5,417

Отг: Работа с карта и компас

П.С. Предполагам че морското "пеленг" съответства на сухоземното "азимут". То като цяло вие водоплаващите сте странни хора, щом като на елементарната тоалетна и викате галюн smile


"All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope".

Sir Winston Churchill

Офлайн

    0

#19 29.01.2011 19:05:20

Bat Sande
Редови
Репутация: 1

От: Софийска бетонена джунгла
Регистриран: 26.01.2011
Мнения: 56

Отг: Работа с карта и компас

Войне много си чуФствителен - не е типично за войн.
Това което съм споделил е това което аз знам и мисля че не отрича това което ти си написал.
Дефинициите за ПЕЛЕНГ и АЗИМУТ са:
   Пеленг: е ъгълът ,заключен между Северният магнитен Полюс-Истински и линията -правата на Курса-
истинският-ИП-истински пеленг и съответно МП-Магнитем Пеленг, КП-Компасен Пеленг .Снема се с пеленгатори.

    АЗИМУТ: се нарича хоризонталният ъгъл в точката на стоене между северната посока на географския меридиан и посоката към точка от местността, измерен в посока на движението на часовниковата стрелка от О до 360 . В този случай за полярна ос се приема посоката на географския меридиан.

Азимута като термин със сигурност присъства и в морската навигация, а дали пеленга го има в сухопътната - не знам. Ти ще кажеш.

Ако не се бъзикаш ще те информирам че СЕКСТАНТА е вид  ПЕЛЕНГАТОР свалящ пеленги от небесните обекти.

Относно наименованието на тоалетната - сещам се за поне няколко такива с които се нарича това място на сушата (кенеF, нужникЪ и т.н.) Също така и моряци и алпинисти ползват едни и същи възли, но ги именуват по различен начин.

Офлайн

    0

#20 29.01.2011 19:10:03

Bat Sande
Редови
Репутация: 1

От: Софийска бетонена джунгла
Регистриран: 26.01.2011
Мнения: 56

Отг: Работа с карта и компас

П.С.  Корабните компаси са закрепени на жироскопично устросво, така че независимо от клатенето на кораба - компаса да е винаги в хоризонтално положение. Подобен ефект се получава и при ръчните компаси които са в сфера пълна с течност.

Офлайн

    0

#21 29.01.2011 19:41:29

windwarrior
Зла Гад
Репутация: 569

От: Трети Картофен Пояс
Регистриран: 09.12.2009
Мнения: 5,417

Отг: Работа с карта и компас

Май не съм аз чуФствителен, или те подвежда краткото надписче под аватара ми smile Ама така се получава при онлайн общуването, трудно е да се разбере какво точно влага човек в това което пише.

Без грам ирония (нямаше я и в предишните ми постове) - наистина ще ми е интерсно да се видим на живо и да си побъбрим за тези неща. И наистина ще ми е интересно да ми покажеш работа със секстант - детска мечта ми е още от книгите за пиратите  roll . И въобще, както казах аз работа с компас и карта съм учил от гледане, слушане и малко практика. Докато при теб всичко е било по-систематизирано и поставено на научна основа, и затова смятам че имам какво да науча от теб (отново без грам ирония и напълно сериозно)

П.С. За корабните компаси - на същия принцип са и самолетните и танковите компаси. Полужирокомпас май се нарича устройството, ако не бъркам ?


"All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope".

Sir Winston Churchill

Офлайн

    0

#22 29.01.2011 19:49:49

Yavor
Редови
Репутация: 101

От: София
Регистриран: 14.10.2010
Мнения: 2,417
Уеб-сайт

Отг: Работа с карта и компас

Подобно на тези, които се монтират в джиповете предполагам?


Един е Айляк и Мохабет е негов пророк!

Офлайн

    0

#23 29.01.2011 19:57:43

windwarrior
Зла Гад
Репутация: 569

От: Трети Картофен Пояс
Регистриран: 09.12.2009
Мнения: 5,417

Отг: Работа с карта и компас

Знам ли, предполагам. Макар че, може би има разлика между прост сферичен компас, и такъв снабден с истинско жироскопично устройство. Хубаво е Бат Санде да даде повече информация, моите познания са съвсем оскъдни в тази област.

П.С. Последните модели на Орегон (от 400 нагоре) имат нещо наречено "триосно компменсиран компас". Т.е. не е нужно да държиш джипсито строго хоризонтално за да ти дава вярния азимут. Предполагам работи на сходен принцип.


"All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope".

Sir Winston Churchill

Офлайн

    0

#24 29.01.2011 20:03:43

Bat Sande
Редови
Репутация: 1

От: Софийска бетонена джунгла
Регистриран: 26.01.2011
Мнения: 56

Отг: Работа с карта и компас

Значи - това което знам, го знам предимно като теория. Секстант съм пипал и са ми обяснявали как се работи с него, но едно че вече е много трудно да си намериш, второ е много скъпо и трето - в сравнение със съвременните методи за навигация е много бавен и неточен за това и не се използва. Но мисля че е задължително да присъства в оборудването на всеки кораб - за всеки случаи. Номера там е, че се свалят пеленги от познати небесни тела и хоризонта в точно определен момент от денонощието, като за целта трябваше да имаш и карта на небесните тела... и после бяха еди сметки... а мене там ме няма ( за бушкрафт маи не е приложимо).
  Общо взето това което учих и практиката се разминаха до голяма степен при мен защото тогава почнаха да навлизат ГПСите и преминах направо на "запалката" като "чакмака" знаех само как работи, но все пак едното си е основата на другото.
  Ако наистина те интересува мога да си потърся лекциите, или да те запозная с човек които провежда курсове за капитани - приятел ми е. На тези курсове се учи ( на теория) и начини за оцеляване по море...и още други полезни нещица.

Офлайн

    0

#25 29.01.2011 20:12:44

windwarrior
Зла Гад
Репутация: 569

От: Трети Картофен Пояс
Регистриран: 09.12.2009
Мнения: 5,417

Отг: Работа с карта и компас

Мда, ГПС-ите разглезват страшно много. Аз имам 2 броя (един за колата и едни туристически) и понякога се плаша колко трудно се оправям без тях (особенно с кола в непознат град). Та затова гледам редовно да си опреснявам знанията по лоу-тек начините за ориентиране, а пък ако мога да науча нещо ново - още по-добре.

Та в този ред на мисли - този твой приятел защо не го навиеш да дойде на някоя от форумните срещи ? Пък бирата и мезето от нас smile


"All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope".

Sir Winston Churchill

Офлайн

    0

#26 29.01.2011 20:25:12

Bat Sande
Редови
Репутация: 1

От: Софийска бетонена джунгла
Регистриран: 26.01.2011
Мнения: 56

Отг: Работа с карта и компас

Общо взето тези новите компаси в сферите работят като морските, даже за по малки съдове се използват масово. Идеята при морските е че са монтирани на система от шарнири които им позволяват свободно движение във всички посоки, а отдолу е закрепена една тежест която държи в хоризонтално положение самия компас като всичкото това е монтирано в непромокаема кутия, има си осветление и пеленгатор и т.н. (поне това което аз съм виждал). Тези сферичните (по джиповете) постигат същото, но поради по-малкия си размер дават по-обща представа за посоката и ориентацията спрямо хоризонта.
  А моя приятел едва ли ще доиде на сбирка на форума, защото си има достатъчно работа, не знам дали тези неща го вълнуват и освен това е организатор на сбирките на "морските" хора в София и не ги пропуска...

Ама аиде да ви оставям че ме чакат на маса за по ракия ....Наздраве и на вас!

Офлайн

    0

#27 29.01.2011 20:39:03

bubachco
Редови
Репутация: 92

Регистриран: 16.08.2010
Мнения: 756

Отг: Работа с карта и компас

да а а а , гпс-сите! уин, добре че беше твоя, че без него нямаше да се наслаждаваме ~час време на забележителната природа около х. кръстец, и то на лунна светлина smile  а спомняш ли си как от русе за плевен минахме за по-напряко почти през в. търново. lol но пък благодарение на гпс-сите посещаваш места, за съществуването на които даже и не подозираш. майтапа на страна - с нетърпение очаквам да ми покажете на живо някои номера с компаса и картата.

Офлайн

    0

#28 29.01.2011 20:49:50

windwarrior
Зла Гад
Репутация: 569

От: Трети Картофен Пояс
Регистриран: 09.12.2009
Мнения: 5,417

Отг: Работа с карта и компас

Ааа, и в двата случая не са виновни ГПС-ите а простата кратуна която ги управляваше (демек аз). Пък те хората и табелки сложили, ама като няма кой да чете....

Конкретно за Кръстец - странно, но хижата я нямаше нанесена на моята карта, на ГПС-а на Стоян я имаше, въпреки че е по-ранна версия ? Ама някой (кой ли smile )трябваше да се сети това да го провери преди да тръгне на път.

А пък за загубването след сбора на Шумен - кога друг път щеше да ти падне повод да видиш китното българско градче Полски Тръмбеш smile


"All great things are simple, and many can be expressed in single words: freedom, justice, honor, duty, mercy, hope".

Sir Winston Churchill

Офлайн

    0

#29 29.01.2011 21:38:44

samotniq valk
Дразнител
Репутация: 106

Регистриран: 10.04.2010
Мнения: 634

Отг: Работа с карта и компас

Bat Sande написа:

където в момента е северния магнитен полюс. Оказва се че тои се движи доста динамично и натрупаната разлика е от особено значение за морската навигация, да не стават сакатлъци. При сухоземната сигурно не е така освен ако не насочиш оръдията да те бомбардират самия теб :-), а и на земята имаш много повече ориентири по които да се позиционираш.

Някога преди двайсетина години управлявах огъня на оръдия, та от тогава помня, че военните топографски карти не са разграфени по географски координати, а някакви други, но вече не помня. На тях е отбелязан север, но привързването на наблюдателния пункт и прихващането на целите става по тези специфични координати. За съжаление мина много време от тогава и много неща са избледнели в паметта ми, а бележките от тогава сигурно отдавна са се превърнали в дим през някоя зимна вечер.


Онези, които са готови да се откажат от основна свобода, за да си купят малко преходна сигурност, не заслужават нито свобода, нито сигурност.

Офлайн

    0

#30 29.01.2011 22:36:19

Yavor
Редови
Репутация: 101

От: София
Регистриран: 14.10.2010
Мнения: 2,417
Уеб-сайт

Отг: Работа с карта и компас

MGRS- MILITARY GRID REFERENCE SYSTEM


Един е Айляк и Мохабет е негов пророк!

Офлайн

    0
Потребители в тази тема: 0 госта, 0 регистрирани потребителя

Board footer

Задвижван от FluxBB, Превод: Stoyan Stoyanoff